Sublimacja to pojęcie, o którym większość z nas słyszała. Znajomość zasad sublimacji przydaje się nie tylko na lekcjach fizyki. Zjawisko to można z powodzeniem wykorzystać w codziennym życiu. Jednym z zastosowań sublimacji jest druk sublimacyjny. Czym właściwie jest sublimacja? W jaki sposób można ją wykorzystać w procesie drukowania? O tym w poniższym tekście.
Czym jest sublimacja?
Sublimacja to zjawisko fizyczne polegające na bezpośrednim przechodzeniu ze stanu stałego w stan gazowy. Przemiana taka odbywa się z pominięciem stanu ciekłego. Większość znanych związków chemicznych nie sublimuje. Najbardziej znanym przykładem występowania sublimacji jest przechodzenie suchego lodu ze stanu stałego bezpośrednio w stan gazowy. Sublimacja to zjawisko, które z powodzeniem wykorzystuje się w sektorze takich produktów jak gadżety reklamowe z nadrukiem.
Na czym polega druk sublimacyjny?
Zastosowanie sublimacji w sektorze reklamy sprowadza się do wykorzystania druku sublimacyjnego w produkcji materiałów reklamowych z nadrukiem. Gadżety z własnym nadrukiem wyprodukowane z zastosowaniem druku sublimacyjnego charakteryzują się niezwykłą trwałością i odpornością druku na upływ czasu. Proces druku sublimacyjnego rozpoczyna się od przygotowania wzoru do wydruku na papierze transferowym. Wzór ten musi być przygotowany w taki sposób, żeby przedstawiał lustrzane odbicie motywu graficznego. Następnie tak przygotowany wzór przenosi się na obiekt docelowy przy wykorzystaniu prasy transferowej. Do nanoszenia wydruku stosuje się tusze przygotowane na bazie wody.
Gdzie można użyć sublimacji?
Druk sublimacyjny sprawdza się najlepiej na powierzchniach poliestrowych. Istnieją rozwiązania, które pozwalają na druk w tej technologii na powierzchniach bawełnianych. Zastosowanie sublimacji w przypadku odzieży umożliwia efektywną i szybką realizację nawet niewielkich zamówień. Takie gadżety z nadrukiem, jak kubki wymagają przed znakowaniem odpowiedniego przygotowania powierzchni. Druk wykonywany za pomocą sublimacji umożliwia nanoszenie skomplikowanych wzorów o szerokiej gamie kolorystycznej na większości popularnych gadżetów.